Wetenschap en techniek

Op Basisschool De Hofvilla geloven we in de kracht van wetenschap en technologie om de toekomst van onze leerlingen te beïnvloeden. Daarom bieden we op onze school diverse activiteiten waarbij kinderen op een leuke manier kennis maken met deze boeiende onderwerpen.


Wetenschap en technologie zijn niet alleen boeiend, maar ook enorm nuttig. Wetenschap geeft ons inzicht in hoe de wereld om ons heen werkt en technologie maakt gebruik van deze kennis om ons leven makkelijker en comfortabeler te maken. 


Van jongs af aan willen we de nieuwsgierigheid van onze leerlingen prikkelen en hun interesse in wetenschap en technologie blijven aanwakkeren. Door hen op een jonge leeftijd te introduceren in deze fascinerende wereld, hopen we hen voor te bereiden op de toekomst en hen te helpen zich te ontwikkelen tot technische en wetenschappelijke denkers.


In groep 2 beginnen we met Duplo en leren de kinderen de eerste stappen van programmeren. We voeren ook een aantal simpele experimenten uit en enkele leerlingen nemen deel aan de First Lego League Discover. Groep 3 werkt met LEGO Bricq Essential en leert de basisprincipes van technologie.


In groep 4 en 5 werken de leerlingen met LEGO Spike Essential, LEGO WeDo 2.0 en nemen ze deel aan First Lego League Explore. Hierdoor leren ze technologische uitdagingen aan te gaan en hun programmeren vaardigheden verder te ontwikkelen. Groep 6 werkt met LEGO BricQ Prime en LEGO Spike Prime en programmeren met Scratch, waardoor ze nog complexere technologische oplossingen kunnen creëren en programmeren.


In groep 7 en 8 werken de leerlingen met LEGO Spike Prime en programmeren met Scratch. Daarnaast nemen ze ook deel aan de First Lego League Challenge, waar ze hun vaardigheden in wetenschap en technologie in praktijk kunnen brengen en kunnen concurreren met andere teams.


Wetenschap en technologie bieden onze leerlingen de kans om op een leuke en uitdagende manier te leren, waardoor ze zich beter voorbereiden op de toekomst en zich kunnen ontwikkelen tot technische en wetenschappelijke denkers.